torsdag, februar 26, 2009

Dagen i dag.

Dagen i dag. I dag ble jeg vekt av pappa, som vanlig.
Jeg sto opp og tok på meg disse klærna:
En svart genser fra cubus
En lilla strikka genser fra vero moda
Et svart belte fra en beltebutikk
Et smykke fra en smykke butikk
En olabukse fra bik bok
Så spiste jeg frokost, rista brød med nugatti, samtidig som jeg så på TV.
Så gikk jeg til skolen sammen med Irma.
På skolen hadde vi 2timer norsk, en time matte, en time "tysk", eller vi hadde ikke tysk, vi snakket om sammenslåingen av mesterfjellet og torstrand.
Etter det hadde vi to timer med k&h, vi fikk ikke tilbake karakterene på fargesirkelen nå heller, vi har ventet skikkelig lenge, både b og c klassen har fått di, men ikke vi :(
Men vi tegna skisser til luer, vi skal nemlig hekle luer... Også holdt vi på litt på fotofilter eller hva det nå het?
Læreren vi hadde, syntes jeg var veldig flink til det, da ble jeg glad, for det var første gangen :)
Etter skolen gikk jeg hjem og satte meg på datan, der ble jeg sittene fram til nå, for nå skal jeg på byen med Christiane :)
Hvis du er interresset i å lese artikkelen jeg skrev for to uker siden, så er den her, jeg syntes den passa inn i dette innlegget, fordi jeg sa at vi hadde snakket om sammenslåingen av mesterfjellet og torstrand, og det var tilfeldigvis det jeg skrev om og jeg fikk en 5, hvis du lurte ;)
Ett bygg?

I denne artikkelen skal jeg drøfte fordelene og ulempene ved sammenslåing av Mesterfjellet ungdomsskole og Torstrand barneskole.
Mesterfjellet og Torstrand er to skoler som geografisk ligger meget nær hverandre og har felles grenser.
Det er flere fordeler med å slå sammen skolene, som for eksempel at arealene på de to skolene kan utnyttes bedre. Muligheten til for å kunne slå sammen klasserom, burde være til stede.
Bygget som eventuelt må reises for å bygge de to skolene sammen, kan prioriteres til å inneholde en stor felles aula, gymsal (noe Mesterfjellet i dag ikke har), et nytt stort moderne skolekjøkken og et flott bibliotek.
Det vil bli bedre samarbeid mellom lærere, dette spesielt i overgangsperioden fra barne- til ungdomsskolen. Det ytres også ønske om at faglærere kan komme tidligere inn i barneskolen, da det er mer inspirerende for elevene å ha en lærer som er virkelig interessert i faget vedkommende underviser i.
Når fordelene skal utredes, må også ulempene drøftes.
En klar ulempe er at yngre elever vil kunne trekkes mot de eldre, med de farene det kan medføre. Eksempelvis kan de eldre lure de yngre til ting som å stjele, røyke eller kanskje enda verre som drikking og bruk av stoff.
Det pekes også på at det blir vanskelig for elevene å skifte miljø i nærområdet.
En løsning kan da være å begynne på andre ungdomsskoler som Ra, Mellomhagen eller Hedrum. Men er det slike løsninger vi egentlig ønsker?

Ingen kommentarer: